četvrtak, 9. ožujka 2017.

Pet Kosha - Pet slojeva Bića

 Prema yoga tradiciji, svatko od nas ima pet tijela, satkanih od grubljih do sve finijih energija, odnosno kvaliteta,  i ako želimo živjeti potpuno uravnotežen, zdrav život, poželjno je da sva naša tijela budu u dobrom stanju.

U yoga klasiku, pod nazivom Taittiriya Upanišada opisano je tih pet  tijela koje čine našu osobnost:

"Ljudska bića sastoje se od materijalnog tijela izgrađena od hrane koju jedu. Oni koji se brinu za ovo tijelo se hrane se iz samog svemira.“

"Unutar njega je još jedno tijelo sačinjeno od životne energije. Ona ispunjava fizičko tijelo i uzima njegov oblik. Oni koji tretiraju ovu vitalnu snagu kao božansko iskustvo, imaju izvrsno zdravlje i dugovječnosti jer ta energija je izvor fizičkog života.“

"Unutar tijela od vitalne sile je još jedan tijelo sastavljeno od misaone energije. Ispunjava dva gušća tijela i ima njihov oblik. Oni koji razumiju i kontroliraju mentalno tijelo oslobođeni su straha.“

"Dublje i dalje leži još jedan tijelo sastavljeno od mudrosti, višeg znanja i intuitivne svjesnosti. Ono prožima tri gušća tijela i preuzima isti oblik. Oni koji osvijestili četvrti omotač, o stanju su osloboditi se  od nezdravih misli i akcija, te razviti samokontrolu potrebnu kako bi se postigli svoje ciljeve.

"Duboko skriveno nalazi se najsuptilnije tijelo, sastavljeno od čiste radosti. Ona prožima druga tijela i dijeli isti oblik. Doživljava se kao sreća, zadovoljstvo, i blaženstvo. "

Ovih pet tijela nazvana koshe, ili "omotači" na sanskrtu, jer svako se uklapa u sljedeće kao mač  u korice. Samo najgušće je napravljeno od materije kakvu znamo, a ostala četiri su energetska stanja nevidljiva fizičkom oku, iako možemo  osjetiti njihovu prisutnost u nama ako obratimo pozornost. Koshe su izvor našeg  blagostanja tijekom života i vozila kojima putujemo nakon smrti, stoga su drevni jogiji razvli posebne vježbe za njihovo jačanje.


Fizičko tijelo se u yogi zove annamaya kosha. Maya znači "od" i Anna znači "hrana" ili "fizička materija“, i za osnaživanje fizičkog tijela postoji mnoštvo fizičkih vježbi, uključujući i yoga asane koje imaju i šire djelovanje od isključivo fizičkog. Djelotvorne su i shatkarme u hatha yogi, cijeli niz metoda čišćenja organizma od dišnih puteva, preko želuca do crijeva itd. One također pročišćavajući fizičko tijelo, utječu na energetsko stanje našeg organizma, odnosno drugo tijelo, energetsko polje koje drži  materijalno tijelo zajedno, životna energija koja upravlja vašim biološkim procesima, od disanja do probave i cirkulacije krvi, koja se zove chi u kineskoj medicini, odnosno prana u yogi.

Tijelo energije u yogi se zove pranamaya kosha i kada ono prestane funkcionirati, naše fizičko tijelo se gasi i umire. Za osnaživanje pranamaya koshe postoji cijeli niz praksi, poput  pranayame u yogijskoj, ali također i enegetskih vježbi u drugim tradicijama. Također, svjež zrak i sunčeva svjetlost su neophodna za održavanje zdravlja vitalne sile. Yoga tekstovi objašnjavaju da je sunce krajnji izvor prane i napredni yogiji žive godinama bez hrane, apsorbirajući  pranu od sunca, mi ostali možemo se zadovoljiti sirovim, organskim namirnicama.

Treći ovoj ili mentalno tijelo je aparat odgovoran za naše osjetilne i motoričke aktivnosti i našu svakodnevnu  svjesnost  i automatsko funkcioniranje. Ono obrađuje podatke od naših pet osjetila i reagira refleksno. Kada se krećemo kroz život pasivno, reagirajući na naš okoliš umjesto da ga aktivno oblikujemo, naša svjesnost je usmjerena ovdje. Mnogi ljudi i većina životinja rutinski rade na toj razini.
Ovo tijelo se naziva manomaya kosha , "tijelo sastavljeno od misli". Na Zapadu se rutinsko mentalno stanje povezuje s mozgom, ali prema yogi cijeli živčani sustav posreduje djelovanje manomaya koshe, izražavajući zapovijedi ovoga višeg  energetskog  stanja kroz fizičko tijelo. Pranamaya kohsa djeluje od trenutka našeg prvog do našeg  posljednjeg daha, ali manomaya kosha gasi se privremeno na dnevnoj bazi i regenerira se tijekom stanja dubokog sna.
Zdravlje manomaya koshe strahovito poboljšava se kroz prakse meditacije i mantre, što smiruje i uravnotežuje to unutarnje tijelo, te pomaže otpuštanje "čvorova" energije vezanih uz ograničavajuće mentalne obrasce i opsesivne misli.
Mentalno tijelo "hrani" se osjetilnim impresijama, koje su prvenstveno naš izbor.  Prezasićenost nasilnim emisijama i video igrama, na primjer, stvara ovisnost i žudnju za agresivnim oblicima stimulacije,  nervozu, iscrpljenost  i neosjetljivost na patnje drugih. Skladno okruženje, zanimljivi profesionalni izazovi, a zabava i podržavajući odnosi su idealni sadržaji za naše biće. Pratyahara odnosno povlačenje čula s vremena na vrijeme, koja vodi  u meditaciju pruža izvrsno unutarnje usklađivanje.

Još suptilnija je vijnanamaya kosha, tijelo koje sadrži "moć prosudbe ili razlučivanja". To je često prevodi kao "intelekt", ali pravi smisao je širi, obuhvaća sve funkcije višeg uma, uključujući savjesti i volje. Ljudima  kog kojih je vijnanamaya kosha nerazvijena se čini da nemaju kontrolu nad svojim životom, stalno reagiraju na okolnosti  i žrtve su vlastite slabe prosudbe, umjesto da budu kreativni, odgovorno donose odluke i djeluju proaktivno . Još jedan primjer manjkave vijnanamaya koshe je netko bez jake osobne etike. On može pohađaju vjerske obrede i govoriti pobožno o moralnim vrijednostima, ali kad se prilika ukaže da se koristi na štetu drugih, on ne oklijeva djelovati. Njegova sposobnost razlikovanja između dobra i zla je slaba; savjest je prazna fraza, a ne živo iskustvo za njega.
Aktivirana  vijnanamaya kosha je ono što razlikuje čovjeka od životinje. Samo ljudi imaju mogućnost usmjeravati  vlastite živote i činiti moralne izbore. Mudraci smatraju razvoj zdrave vijnanamaya koshe toliko važnim da su stavljena vježbe za to na samom početku sustava tradicionalne yoge. To su yame i niyame, etičke obaveze svakog praktičara. Yame-društveni kodeksi (nenasilje, istinoljubivost, ne otuđivanje od drugih, umjerenost, neosuđivanje odnosno suosjećanje) i Niyame-vrline (čistoća tijela, uma i govora, zadovoljstvo i prihvaćanje okolnosti kakve jesu, samodisciplina i istrajnost, samorefleksija i introspekcija, kontemplacija i povezivanje s vrhovnim  Sopstvom) su i imperativi i ciljevi svakog praktičara, bez kojih nema duhovnog napretka.
Jnana yoga, put intelekta, također radi s ovim koshama. To je put intelekta u kojem se savjetuje da proučavanje i razmatranje duhovnih istina, razmatrati ih duboko, s ciljem da postanu sama suština naše osobnosti. Na tom putu naše duhovno razumijevanje postaje "hrana" kojom se hranimo svoj intelekt.

Kao što je vaše meditativna praksa produbljuje tijekom mjeseci i godina, tako i naša sposobnost da se spojimo na unutarnje vodstvo s vremenom raste i počinjemo doživljavati događaje u svom životu, čak i one bolne, na miran i objektivan način.  Jogijski život, kontemplacija i meditacija dovodi do jasne prosudbe, bolje intuitivne spoznaje i povećanu snagu volje kako naša  vijnanamaya kosha postaje snažnija i uravnoteženija.

Anandamaya kosha, najsuptilnije tijelo koje se doživljava kao Ananda (stanje duhovnog blaženstva), kod velike većini ljudi je potpuno nerazvijena. Uglavnom su samo sveci, mudraci i pravi mistici učinili unutarnji rad potreban da bi  ananda postala dio njihovog svakodnevnog iskustva, a većina ljudi je jedva svjesna petog tijela i postojanja svijesti blaženstva.

Anandamaya kosha je izuzetno važno u yogi, jer to je konačni  i najtanji veo stoji između naše obične svijesti i Višeg Jastva. Mnogi pojedinci koji ste imali iskustva bliske smrti su doživjeli sjajno bijelo svjetlo zrači sveobuhvatnom mudrošću i bezuvjetnom ljubavi. To je iskustvo anandamaya koshe. Sveci i mistici su dovoljno pročistili svoj um, tako da oni mogu imati to iskustvo tijekom života, a ne samo na trenutku smrti.

U tantrički tradicije, duha često simboliziran kao Shiva, transcendentalnog Gospodina koji je ikada uronjen u božansku svijest. Materija / energija se naziva Shakti, Vrhovni boginja čije božansko tijelo je cijeli ovaj svemir. Rečeno je da oni vole jedni druge neizrecivom intenzitetom. Njihov vrhovni ljubav doživljava u anandamaya kosha, gdje duh i materija strasno zagrliti.

Anandamaya koshu možemo buditi kroz tri prakse. Prvi je seva, nesebično služenje. To otvara svoje srce naše urođene jedinstvu s drugim bićima. Drugi je bhakti yoga, predanost Bogu. To otvara svoje srce našeg jedinstva s sveprožimajuća božanskog bića. Treća je samadhi, rezultat meditacije, koja otvara naše srce za božanskost našeg bića.

Mi smo  multidimenzionalnia stvorenja. Naša svjesnost se manifestira na mnogo različitih razina. Yoga nas uvodi u sebe i omogućava da živimo u potpunosti i skladno na svim razinama svog bića. Od asana koje jačaju i tonificiraju naše naše fizičko tijelo do vježbi disanja za ravnotežu i oživljavanje životne sile, od meditacije koja smiruje i čisti um do samoučenja i nesebične ljubavi koja se otvoriti unutarnji svijet znanja i jedinstva, yoga je holistički sustav koji se razvija i integrira svaki dio vaše osobnosti. Kroz  upoznavanje svojih pet tijela i suštine, čija je svijest ih sve rasvjetljuje, možemo realizirati zdravlje i ispunjenje.